Khamis, 31 Januari 2013

Tips membeli pakaian bayi



 Bagi pasangan yang baru hendak menimang cahaya mata sudah pastinya sangat teruja untuk membeli barangan keperluan bayi terutamnya baju bayi. Apapun jangan sampai anda terlebih bajet kerana pakaian bayi selalunya tidak boleh dipakai dalam jangka masa yang lama disebabkan bayi cepat membesar. Selain itu, para ibu bapa juga harus bijak membuat pilihan yang terbaik buat si manja.
Di sini kami ingin berkongsi beberapa tip untuk bakal ibu dan bapa baru di luar sana untuk membeli pakaian bayi: 

Keselesaan
Jangan memilih dan membeli baju kerana cantik pada pandangan mata semata-mata sebaliknya fikirlah faktor keselesaan untuk si manja anda sama. Sebagai contoh; pilih lah baju dari fabrik yang lembut dan diperbuat dari kapas 100%. Selain itu pastikan juga rekaan baju tersebut longgar dan bukaan leher yang luas agar tidak mencekik. 

Mudah
Pastikan juga pakaian bayi anda fleksibel dan praktikal. Iaitu ia mudah dibuka dan dipakaikan kepada bayi. Bayi kerap membuang air jadi kita akan kerap menukar lampin maka seharusnya pakaian yang pakai haruslah mudah untuk dibuka dan dipakaikan semula agar bayi anda sentiasa selesa. 

Kesesuaian saiz
Juga pastikan anda membeli pakaian bayi mengikut saiz yang bersesuaian. Adalah digalakkan membeli saiz baju yang lebih besar sedikit dari saiz badan bayi anda. Ini sudah tentunya menjimatkan anda kerana pakaian ini boleh dipakai dalam jangka masa yang lama. 

Corak dan aksesori
Tidak dinafikan kita akan mudah tertarik pada corak pakaian bayi yang comel lagi fancy itu. Jika pakaian itu mempunyai aksesori tertentu pastikan aksesori itu tidak terlalu sarat sehingga mengganggu pergerakan bayi anda. Jangan untuk kelihatan cantik nanti jari si comel anda tersangkut pada juntaian aksesori yang terdapat pada pakaian yang anda beli. 

Tip : Jumlah pakaian yang diperlukan bayi
Di bawah ada bebrapa tip atau panduan untuk anda memilih dan membeli pakaian bayi anda agar anda tidak perlu membazir, cukup dengan cara bersederhana. 

• 6 helai baju nipis tanpa lengan
• 6 helai jumpsuits
• 2 helai pakaian malam atau jumpsuits khusus dipakai pada waktu tidur
• 3 helai kemeja T
• Sehelai kardigan atau jaket (dipakai ketika cuaca sejuk) 
• Sepasang topi diperbuat daripada kain kapas
• Beberapa pasang stoking

Tiada ulasan:

Catat Ulasan